יצירת קשר
/
/
בישול בטוח עם הילדים

בישול בטוח עם הילדים

ילדים אוהבים את המטבח שמרתק את כל החושים. הריחות, הצבעים, הטעמים, הרחשים והמגע של האוכל מרתקים אותם. המטבח יכול להיות מקום נהדר לצבור חוויות משפחתיות משותפות, בתנאי שנוהגים בהתאם לכללי הבטיחות

בישול עם ילדים היא חוויה כיפית ואהובה בבתים רבים. זוהי הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים התנהגות בטוחה במטבח בצורה מהנה.

המטבח מסקרן את הילדים, אבל טומן בחובו סכנות רבות שלילדים קשה להטמיע, לכן חשוב שבכל זמן שהילדים במטבח יהיה לצדם מבוגר אחראי שישגיח עליהם. תפקיד המבוגר לתווך לילדים את הפעולות, ללמד אותם גבולות בטיחות של אסור ומותר ולאפשר להם להרגיש חלק מהבישול – בהתאם לגילם וליכולותיהם האישיות.

לדוגמה, יותר בטוח שמבוגר יראה לילדים מה יש בסיר, מאשר שילד ימשוך את ידית הסיר כדי להציץ פנימה ותכולת הסיר תישפך עליו.

דוגמה נוספת להנגשת הבישול לילדים היא בשימוש בכלי חשמלי כמו מערבל, מעבד מזון או בלנדר. אפשר להניח את הכלי על שולחן האוכל ולא על השיש, כך יהיה נוח יותר לילדים לראות מרחוק מה יש בפנים, מבלי שינסו לגעת. לפני השימוש במערבל אוספים את השיער, מכיוון שישנם מקרים רבים בהם ילדים מתכופפים לקערה והשיער נתפס במערב וגורם לפציעות קשות.

הורים רבים נוהגים להושיב את הילד על השיש או על אי המטבח כדי שיהיה שותף להכנות. במקרה כזה הסכנה היא כפולה. מצד אחד הילד עלול ליפול מהשיש ברגע שההורה לא שם לב. בנוסף, הילד קרוב מדי למכשירי חשמל ולכיריים ועלול לעשות תנועה לא נכונה או לנסות לגעת במוצר מסוכן או חם מדי.

מה ילדים צעירים יכולים לעשות?

לשפוך לקערה, לערבב, ללוש, להשתמש בחותכנים, למרוח ממרחים, לשבור ביצה, “לקשט” אוכל,  לשטוף ולקלוף פירות וירקות.

ככל שהילדים גדלים, מומלץ לתת להם משימות נוספות – להכין שניצלים עד שלב הטיגון, להכין קציצות, לחתוך ירקות לסלט, למלא ממולאים, להרכיב מאפים ועוד.

ילדים מגיל עשר ומעלה יכולים להדליק אש או להשתמש בתנור בהשגחת מבוגר. החל מגיל 14 אפשר לשחרר ילדים לבישול עצמאי, רק בתנאי שעברו הכשרה והדרכה בליווי מבוגר והם מרגישים מוכנים לבשל לבד. בכל מקרה כדאי להדריך את הילדים מה עושים במקרים שונים למשל כאשר השמן מתלקח או כאשר נייר אפייה או מגבת עולה באש. כיצד מתמודדים עם כוויות ועוד.

אלו כללי הברזל לבישול בטוח עם הילדים:
  • לא משאירים ילדים צעירים במטבח ללא השגחת מבוגר
  • ילדים אינם מפעילים מכשירים חשמליים כמו מערבלים, מקצפים, בלנדר וכו’
  • הילדים אינם נוגעים ישירות בכיריים ובתנור
  • מניחים סירים על הכיריים כשהידיות מופנות לכיוון הקיר
  • מרחיקים מילדים נוזלים חמים וסכינים חדות
  • אוספים שיער ארוך

 

אנחנו פה בשביל לעזור לכם לשמור על הילדים

הצטרפו לניוזלטר וקבלו מידע מציל חיים

שמחים שהצטרפת לניוזלטר של ארגון בטרם!

קורס למנהלות מעונות