יצירת קשר

/
/
כוויות מדוזה: מה עושים ואיך נמנעים?

כוויות מדוזה: מה עושים ואיך נמנעים?

בכל קיץ הן באות לבקר, ומצליחות לבאס לנו את הבילוי בים. הן נראות כמו שקיות ניילון, אבל כל מגע בהן צורב ועלול לגרום גם לכוויות קשות. מה אפשר לעשות נגד מדוזות?

 

המדוזה היא חיית ים ג’לטינית וחסרת חוליות. המדוזות ניזונות מדגים קטנים ורכיכות, אותם הן צדות בעזרת רעל המופרש במגע. המדוזה ממשיכה להפריש את הרעל גם אחרי שהיא מתה, כך שגם אם רואים מדוזה על החוף (ולא במים), מומלץ להתרחק. מה קורה כאשר המדוזה נוגעת בעור האדם? הרעל חודר לגוף ומגיע לזרם הדם. התגובה יכולה להיות כוויות עורית מקומית, כוויה נרחבת ועמוקה או תגובה מערכתית של הגוף. במקרים חריגים ובסוגי מדוזות מסוימים, ההרעלה עלולה לגרום גם למוות. חומרת התגובה תלויה לפי סוג המדוזה, רגישות האדם הנחשף, זמן החשיפה, שטח הגוף הנחשף וגם הטיפול בחשיפה.

המדוזות החיות בישראל לרוב עדינות יחסית ואינן מסכנות חיים, אבל בשנים האחרונות נראה שחומרת הכוויות התעצמה, ויותר אנשים נזקקים לטיפול רפואי בעקבות צריבת מדוזה. הסיבה לכך יכולה להיות גידול בנחילי המדוזות המגיעים לחופי ישראל או שפשוט אנחנו שומעים על כך יותר בתקשורת. 

כך או כך, ברור שהמפגש עם המדוזות אינו נעים ומומלץ להימנע ממנו. 

איך אפשר להימנע? הדרך הטובה ביותר היא פשוט לעקוב בתקשורת או באתרים ייעודיים (למשל אפליקציית מדוזות בע”מ) אחר התקדמות נחילי המדוזות ולא להגיע לחופים מועדים לסכנה.

אפשרות נוספת היא ללבוש בגד ים שמכסה שטח גוף גדול ככל האפשר כדי לצמצם סיכון למגע.

 

מה עושים במקרה של צריבה? 

בכל מקרה של צריבה, מומלץ לגשת לעמדת עזרה ראשונה הנמצאת בסוכת המציל. לרוב המציל ידע לתת את הטיפול הטוב ביותר.

מתברר שהדעות חלוקות בנושא. בעבר נטו להמליץ לשטוף את האזור בחומץ או במי מלח. היום ההמלצה הרווחת היא שטיפה בהרבה מים נקיים. ניתן להניח על האזור שקית עם קרח כדי להרגיע את הכאב. 

במקרה של זיהום או כוויה עמוקה – יש לפנות לטיפול רפואי. 

במקרה של תגובה אלרגית חריפה המתבטאת בקוצר נשימה, הקאות, נפיחות בשפתיים, התכווצות שרירים, תחושת שיתוק, כאבים חזקים וכו’ – יש לדאוג לפינוי מידי באמבולנס.

למידע נוסף

שמחים שהצטרפת לניוזלטר של ארגון בטרם!

קורס למנהלות מעונות