יצירת קשר

המדריך להורים טריים

/
/
כללים לטיפול בטוח בתינוק

כללים לטיפול בטוח בתינוק

הרגע הזה, שתינוק חדש נולד, הוא גם הרגע שההורים מרגישים את גודל האחריות שמועמסת על כתפיהם. איך דואגים לכל צרכיו ושומרים על בטיחותו? 8 הכללים להורים הטריים

תשעה חודשים הוא צמח, גדל והתפתח ברחם, מוגן בתוך שק מי השפיר – ועכשיו הוא פה! קטן, רגיש ותלוי בכם לחלוטין. איך שומרים ומגנים עליו? לפניכם המדריך להורה המתחיל.

  1. אחיזה נכונה – אצל תינוקות, להבדיל ממבוגרים, הראש גדול וכבד ביחס לגוף. במקביל, חוליות הצוואר אינן מפותחות ויציבות מספיק, ולכן במיוחד בחודשים הראשונים חשוב כל הזמן לשמור על הראש ולהחזיק אותו.
  2. מה עושים עם העייפות? –  אחד הדברים המאפיינים הורים טריים היא עייפות קבועה, תוצאה של לילות בלי שינה וסדר יום שנקבע לפי צורכי התינוק. אין פתרון קסם להתמודד עם העייפות, אבל חשוב להיות מודעים לה ולהבין שלפעמים זה יכול להיות מסוכן. עייפות עלולה לגרום להסחת דעת, חוסר ריכוז והרדמות במפתיע. שכחת ילדים ברכב היא תופעה שעלולה להיגרם מעייפות, כמו גם הירדמות כשהתינוק על הידיים וכתוצאה מכך יש סכנה שייפול. אם אפשר, רצוי להיעזר בבני משפחה, חברים או עזרה בתשלום כדי להשלים שעות שינה. זה לא פינוק, אלא אחריות.
  3. הנקה והאכלה מבקבוק – ישנן נשים בנות מזל שההנקה באה להם בקלות ובטבעיות. אצל אחרות זהו תהליך שבו גם האם וגם התינוק לומדים להכיר ומשפרים מיומנויות. ההמלצה שלנו היא לא להילחץ אם זה לא קורה מיד כמו בפנטזיות. במידת הצורך, ניתן להיעזר ביועצת הנקה. היתרון של האכלה בבקבוק הוא שאין תלות של התינוק באם המניקה, וגם אחרים יכולים לדאוג להזנת התינוק. בכל מקרה, זמן ההאכלה הוא זמן אינטימי של התינוק וההורה המזין. חשוב לשמור על קשר עין רציף עם התינוק בזמן האכלה, לוודא שהוא אוכל כראוי (שהמזון לא נוזלי או מוצק מדי ועובר היטב בפטמה) ולתת לו הפסקות בהתאם לצורך.
  4. החלפת חיתול – העור של התינוק עדין מאוד, ולכן מומלץ להחליף חיתול לעיתים תכופות כדי למנוע גירוי של העור. אם מתאפשר, מומלץ לשטוף את הטוסיק של התינוק במים אחרי כל יציאה. כל שטיפה או ניגוב במגבון ייעשה מכיוון איבר המין לטוסיק ולא להיפך כדי למנוע זיהומים. אפשר לחתל על שידת החתלה, מיטה או ספה – אבל במקרה הזה חייבים כל הזמן להשאיר יד על התינוק כדי לשמור עליו שלא ייפול. כן, גם תינוק בן יומו יודע להניע את עצמו ועלול ליפול משידת החתלה או מספה. השיטה הבטוחה יותר היא לחתל את התינוק על הרצפה על גבי משטח רך ונעים.
  5. שינה בטוחה – מחקרים קובעים שהדרך הבטוחה ביותר להשכיב את התינוק לישון היא כשהוא מונח על הגב בעריסה או במיטת תינוק עם מזרון קשיח המותאם לתינוקות. מומלץ להימנע משימוש בשמיכות עבות, מגני ראש, בובות טקסטיל וכל מוצר רך שעלול לכסות את פני התינוק ולגרום לחנק. במקום שמיכה, אפשר להשתמש בשק שינה לתינוקות, הנחשב בטיחותי יותר. הכללים לשינה בטוחה רלוונטיים גם ללילה וגם לשינה במהלך היום.
  6. בכי –אין דבר יותר מלחיץ מתינוק שבוכה, אבל רגע לפני שנלחצים – קחו אוויר! בכי זו הדרך של התינוק להביע את עצמו ולתקשר. בהתחלה הבכי נשמע עבורכם כמו שפה זרה, אבל ככל שתכירו טוב יותר את הבייבי שלכם, כך תצליחו לפענח מתי הוא מביע רעב, מתי הבכי מעיד על עייפות, חיתול רטוב או אי נוחות  אחרת, סתם שעמום או בכי שמעיד על משהו שמציק לו. עד שתלמדו מה הבכי של התינוק אומר, תנסו לסייע לו בניסוי וטעיה. המלצה טובה להרגעת התינוק היא לדבר אליו או לשיר בטון רגוע ומרגיע, תוך כדי מגע קרוב. כך, בזמן שאתם לומדים את השפה שלו – הוא מצדו לומד אתכם.
  7. התארגנות ליציאה – זוכרים שפעם הייתם ספונטניים ויכולתם לצאת מהבית רק עם מפתח, טלפון וארנק? הימים האלה נגמרו, לפחות לתקופה הקרובה. מומלץ להכין מראש תיק על כל מה שאתם עשויים להזדקק לו מחוץ לבית – בקבוק, מוצץ, חיתולים, מגבונים, בגדים להחלפה וכו’. טיפ שווה: בכל פעם שאתם חוזרים הביתה, עשו השלמה של החפצים שהשתמשתם בהם בחוץ, כך שהתיק יהיה מוכן באופן קבוע ושום דבר לא יחסר בתוכו.
  8. נסיעה בטוחה – ישנם תינוקות שברגע שמתחילים לנסוע, הם נרגעים ונרדמים – ויש כאלה שבוכים בנסיעות. זה לא משנה לאיזה קבוצה שייך התינוק שלכם, הכלל הקבוע הוא שבכל נסיעה – קצרה או ארוכה – התינוק חגור היטב בתוך מושב הבטיחות או הסלקל. רצועות החגורה צריכות להיות הדוקות בצורה כזו שלא ניתן לתפוס ולצבוט את הרצועה. מושב התינוק מעוגן נגד כיוון הנסיעה, והמיקום הבטוח ביותר לתינוק הוא במושב האחורי ברכב. שימו לב שהמנח בסלקל או במושב הבטיחות הוא בחצי ישיבה. מומלץ לא להשאיר את התינוק ברצף יותר משעה וחצי במנח זה. בנסיעות ארוכות יש לעשות הפסקה, להוציא את התינוק מהסלקל למנוחה ו”התמתחות”.
    חשוב לדעת: שכחת ילדים ברכב יכולה לקרות לכל אחד ולכל אחת. זה קורה כתוצאה מעייפות, הסחת דעת או יציאה מהשגרה. לכן אל תגידו לי זה לא יקרה – מאמצים הרגל מציל חיים: בסוף כל נסיעה פותחים את דלתות הרכב ומוודאים שאף אחד לא נשכח, מתקשרים לבן או לבת הזוג כשחונים, מתקינים אפליקציה או אמצעי למניעת שכחה ברכב.

למידע נוסף