יצירת קשר

המדריך להורים טריים

/
/
האם אפשר למנוע מוות בעריסה?

האם אפשר למנוע מוות בעריסה?

תמונת אווירה למאמר בנושא מוות בעריסה - תינוק ישן

כהורים צעירים, אין דבר שיותר מפחיד מצמד המילים “מוות בעריסה”. מה אנחנו יודעים על התסמונת המאיימת? למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי לצמצם סיכונים? כל התשובות בכתבה

 

את החודשים הראשונים לחייהם תינוקות מבלים בשעות שינה מרובות שהולכות ומתקצרות ככל שהילד גדל. כהורים, אנחנו עושים הכול כדי שיישן טוב, אבל אז כשהם סופסוף נרדמים, מתגנבת ללב דאגה בלתי נמנעת: מה יהיה אם יקרה לתינוק משהו ויפסיק פתאום לנשום? וכך, גם כשהקטנטנים ישנים, ההורים לא באמת רגועים.

לפני שננסה להרגיע אתכם עם הנחיות ברורות לצמצום סיכונים בשינה, חשוב להבין את התופעה.

אז מה זה מוות בעריסה?

מוות בעריסה הוא הכינוי הכולל למקרים שונים של מוות פתאומי בשינה אצל תינוקות. מחקרים מראים כי מוות בשינה שכיח אצל תינוקות מתחת לגיל שנה. גורמי התמותה יכולים להיות רפואיים כמו התפתחות מהירה של זיהום קטלני, מחלות מטבוליות או מומים מולדים. גורמי תמותה אחרים נכללים תחת הגדרת תאונות ובהן מדובר בחנק בשינה כתוצאה מכיסוי דרכי הנשימה, חימום יתר וכו’.

בנוסף, ישנם מקרים של תמותת תינוקות בשינה שנבדקו ונשללו גורמים רפואיים או תאונות, ואלו נכללים תחת סינדרום לא מוסבר של “מוות בעריסה”.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את התופעה?

נושא המוות בעריסה ותמותת תינוקות בשינה נחקר ברחבי העולם בצורה מואצת בעשורים האחרונים. בישראל פועלת בבית החולים שערי צדק עמותת עתיד – עמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות. החוקרים הצליחו לאתר את הסיבות השכיחות לתמותת תינוקות בשינה ועל בסיס הנתונים, איגוד הבריאות הבינלאומי קבע הנחיות המצמצמות באופן משמעותי את הסיכון לתמותה.

את ההנחיות ניתן לחלק לסביבת שינה בטוחה לתינוק ולהתנהגות סביבתית של ההורים.

מבחינה התנהגותית נמצא שהנקה מצמצמת את הסיכון למוות בעריסה. בנוסף עישון של ההורים או מבוגרים מטפלים מעלה את הסיכון למוות בעריסה, גם אם העישון נעשה הרחק מסביבת הילד.

6 כללים לסביבה בטוחה לשינה?
  • שינה על הגב – מחקרים חוזרים ונשנים מאשרים את העובדה ששינה על הבטן מגבירה את הסיכון לתמותה בשינה. למעשה הסיכון למוות בשינה גבוה פי 3 עד 5 לתינוקות הישנים על הבטן. המלצת המומחים היא לאפשר לתינוק להיות על הבטן בשעות הערות, אך בכל שינה להשכיבו על הגב.
  • הימנעות מחימום יתר – אצל תינוקות צעירים מנגנון ויסות הטמפרטורה בגוף עדיין אינו בשל ולכן חימום יתר עלול לסכן את התינוק. הטמפרטורה המומלצת בחדר הילדים היא 22-24 מעלות. חשוב לוודא שהתינוק לבוש בהתאם לטמפרטורה בחדר ולא חם לו מדי (אפשר לגעת בחזה כדי לבדוק אם חם לו). אגב, זו הסיבה לכך שבעונת החורף ישנה עלייה במקרי מוות בעריסה.
  • הרחקת חפצים מיותרים – אחד הגורמים השכיחים למוות בשינה הוא חנק. מוצרי טקסטיל שונים כמו שמיכה, בובות רכות ומגני ראש מסוכנים מכיוון שהם עלולים להיצמד לפנים של התינוק ולחסום את דרכי הנשימה. עדיף להשאיר את המיטה ריקה לחלוטין מחפצים.
  • העדפת שימוש בשק שינה – שק שינה לתינוקות מהווה תחליף בטוח יותר משמיכה מכיוון שהוא סגור מתחת לבית השחי ולא מאפשר לתינוק לכסות את הפנים. חשוב להשתמש בשק שינה המתאים לגיל הילד ולבדוק את עובי שק השינה בהתאם לטמפרטורה בחדר. אם בכל זאת מעדיפים שמיכה, עדיף שמיכה קלה ומצמידים את שוליה מתחת למזרון עד מתחת לבית השחי של התינוק.
  • מיטה נפרדת – מומלץ לשכיב את התינוק לישון במיטה נפרדת בסמוך למיטת ההורים. על התינוק לישון על מזרון קשיח העומד בתקן. בשינה משותפת יש סכנה שהמצעים של ההורים או גופם יכסו את פני התינוק ויחסמו את דרכי הנשימה.
  • מוצץ – שימוש במוצץ במהלך השינה מומלץ, אך יש להימנע מלחבר אליו שרשרת שעלולה להיכרך סביב הצוואר במהלך השינה. בדומה, חשוב להרחיק מהמיטה שרוכים של וילונות וחפצים ארוכים דומים.
ומה לגבי מוניטור לשינה?

המוניטור עצמו אינו מזיק, אך אינו יכול למנוע מוות בשינה. גם כאשר משתמשים במוניטור (וגם אם לא) חשוב יותר להקפיד על ההנחיות לשינה בטוחה.

למידע נוסף