יצירת קשר

המדריך להורים טריים

/
/
אחת ולתמיד: סלקל או מושב בטיחות לתינוק?

אחת ולתמיד: סלקל או מושב בטיחות לתינוק?

עוד לפני שהתינוק נולד ברור לנו שנעשה הכול כדי להגן עליו ולשמור על בטיחותו. אבל מהי הדרך הטובה ביותר להגן עליו בנסיעה? מומחי בטרם עושים סדר

נתחיל מהסוף: גם סלקל וגם מושב בטיחות המתאים להסעת תינוקות בטוחים לשימוש. אז מה ההבדל ביניהם ואיך מחליטים מה לקנות? בשביל זה אנחנו כאן.

סלקל הוא מושב שנוצר באופן ייעודי לתינוקות. הוא מתאים למבנה גופן הקטן ו”עוטף” אותם יותר קרוב. הסלקל מאפשר ניידות נוחה יותר וניתן להוציא אותו בקלות מהרכב כשהתינוק בתוכו.

היתרון של הסלקל, הוא גם החיסרון שלו. מכיוון שהוא מותאם ספציפית  לתינוקות, ניתן להשתמש בו לפרק זמן קצר יחסית בערך עד גיל שנה או עד משקל יעד מסוים – המוקדם מביניהם.

לעומת זאת, מושב בטיחות המותאם לתינוק, לרוב הוא מושב משולב שניתן להשתמש בו כנגד כיוון הנסיעה ובהמשך להפוך אותו עם כיוון הנסיעה. הוא משמש לאורך יותר זמן, כאשר לכל מושב בטיחות יש הנחיות ברורות עד איזה גיל ומשקל הוא מתאים.

מושב הבטיחות גדול יותר, ותינוק בן יומו עלול “להיבלע” בתוך המושב, גם אם מצרפים לו מתאם מקטין לתינוק. את מושב הבטיחות מעגנים לרכב, לכן הוא פחות נייד ולא קל להעבירו בין רכבים.

אז מה המסקנה?

כל משפחה צריכה לבחון היטב מה הצרכים שלה ובהתאם לקבל החלטה.

בכל מקרה, לפני שמחליטים יש עוד כמה היבטים שחשוב לבחון:

  • עמידה בתקן – מוודאים שהמוצר עומד בתקן הישראלי, האמריקאי או האירופי. אם אתם קונים דרך הרשת, צריך לוודא דרך אתרים ייעודיים שלא נעשה ריקול על הדגם בארץ או בעולם.
  • שימוש נכון – קוראים את הנחיות השימוש בחוברת המצורפת ומשתמשים בהתאם. שמים לב היטב להגבלות גיל, משקל וגובה.
  • סלקל עם בסיס או בלי בסיס? – שניהם בטוחים באותה מידה בתנאי שהם מעגנים כראוי לרכב. בסלקל עם בסיס, הבסיס מעוגן לשלדת הרכב ורק הסלקל עצמו נייד. סלקל בלי בסיס מעוגן באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב, ויש לחבר אותו מחדש בכל שימוש. חשוב לדעת שעגינה נכונה היא קריטית לבטיחות בזמן תאונה, ולכן בבחירת סלקל בלי בסיס יש לוודא בכל נסיעה שהוא מעוגן היטב.
  • נגד כיוון הנסיעהלפי החוק יש להסיע את התינוק ברכב לפחות עד גיל שנה. ארגון בטרם ממליץ להמשיך ולהושיב את התינוק נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים וכל עוד הדבר אפשרי מבחינת הוראות השימוש במושב ונתוני הילד. הסיבה לכך היא שבזמן תאונה הגוף נע בעוצמה קדימה לכיוון הנסיעה. אצל תינוקות חוליות הצוואר אינן מפותחות מספיק, ולכן התנועה החדה עלולה לגרום לנזק חמור בעמוד השדרה ועד מוות. כאשר התינוק נוסע נגד כיוון התנועה, גב המושב סופג את עוצמת המכה ובכך מפחית את הפגיעה בראש התינוק. מחקרים מצאו כי בנסיעה נגד כיוון התנועה התינוק מוגן פי 5 ביחס לנסיעה עם כיוון התנועה.
  • מיקום המושב ברכב המקום הבטוח ביותר להסעת ילדים הוא במושב האחורי. מרבית תאונות הרכב הן תאונות חזית. בהושבת הילדים במושב האחורי אנו מרחיקים אותם ממוקד התאונה ובכך מפחיתים את עוצמת ההיפגעות שלהם. בנוסף, כאשר התינוק יושב במושב הקדמי, הנהג פחות מרוכז בנהיגה ועסוק בטיפול בתינוק, דבר שעלול לסכן את כל הנוסעים ברכב. במושב האחורי ניתן להתקין מראה שתאפשר לנהג לראות את התינוק דרך המראה הפנימית ברכב.

החוק בישראל קובע כי אין להושיב תינוק במושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה, כלומר במידה ובוחרים להושיב תינוק במושב הקדמי, יש לבטל את כרית האוויר.

למידע נוסף