/
/
אופניים וקורקינטים חשמליים – יתרונות מול חסרונות

אופניים וקורקינטים חשמליים – יתרונות מול חסרונות

מתלבטים אם לאשר לילדים שלכם לרכוב על אופניים או קורקינטים חשמליים? לפניכם המדריך שיעזור לכם להחליט

 

אופניים וקורקינטים חשמליים נראים כפתרון המושלם לבני הנוער. הם יכולים להגיע בקלות ובמהירות ממקום למקום בלי שיהיו תלויים בהסעות ההורים או בתחבורה ציבורית. זהו פתרון ירוק, המונע זיהום אוויר ונשמע כמעט טוב מכדי להיות אמתי. יש רק בעיה אחת: מדובר בכלי קטלני שעלול להיות מסוכן במיוחד.

מאז כניסתם של האופנים והקורקינטים החשמליים לחיינו, אנחנו רואים זינוק אדיר בתאונות דרכים במעורבות הכלים החשמליים.

למה זה קורה?

כשאנחנו מדברים על אופניים או קורקינטים אנחנו מדברים על כלים תמימים, כמעט משחק ילדים. הכלים החשמליים לעומת זאת הם כלי רכב לכל דבר. להבדיל מאופניים וקורקינטים שמהירות הרכיבה בהם נמוכה והם תלויים רק ביכולות הרוכב, בכלים החשמליים מהירות הנסיעה היא עד 25 קמ”ש. ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך פוטנציאל הפגיעה קשה יותר. בגלל המהירות הגבוהה אין מקום לטעויות וכדי למנוע סיכונים יש צורך בשליטה מוחלטת גם בכלי, אך חשוב לא פחות גם בחוקי התנועה והנסיעה. החוק קובע כי הרכיבה באופניים וקורקינטים חשמליים מותרת רק בשבילי אופניים. במידה ואין שבילי אופניים הרכיבה תהיה על הכביש בלבד, ועדיף בצד ימני הקרוב למדרכה. איסור הרכיבה על המדרכה נועד להגן על הולכי הרגל, אך רכיבה בכביש הופכת  את הרוכב לחשוף יותר לתאונות הכוללות כלי רכב. בנוסף, ישנן תאונות עצמיות רבות של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים הנגרמות לרוב בשל בעיות תשתית או חוסר תשומת לב בשילוב עם חוסר יכולת להגיב בזמן בשל מהירות הרכיבה.

 

למי מותר לרכוב על אופניים או קורקינטים חשמליים?

החוק קובע כללים מאוד ברורים לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. הגבלות החוק נכתבו בדם ונועדו להגן על הרוכבים ומשתמשי הדרך האחרים. חשוב להכיר את דרישות החוק ולזכור כי מי שלא פועל בהתאם, עובר על החוק ומעמיד בסיכון את עצמו ואת האחרים.

מה אומר החוק?

  • רכיבה על אופניים או קורקינטים חשמליים מותרת מגיל 16 ומעלה בלבד
  • רכיבה על אופנים או קורקינטים חשמליים מותרת רק למי שיש ברשותו רישיון נהיגה, או למי שעבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל, או בחינה ייעודית לרכיבה.
  • רכיבה על אופניים או קורקינטים חשמליים מותרת רק על שבילי אופניים. כאשר אין שבילי אופניים הרכיבה מותרת רק על הכביש ובהתאם לחוקי התנועה.
  • בכל רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי חובה לחבוש קסדה.
  • אסור להשתמש בטלפון או באוזניות במהלך רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי
  • אסור להרכיב נוסעים נוספים על אופניים או קורקינטים חשמליים
  • אסור לרכוב על אופניים או קורקינטים חשמליים לאחר שתיית אלכוהול או שימוש בסמים
  • רוכשים רק אופניים או קורקינטים העומדים בתקן.
  • אין לבצע שינוי באופניים שעלול להעלות את מהירות הנסיעה מעבר ל-25 קמ”ש
אז מה אנחנו ממליצים?

שימוש באופניים דורש אחריות, עמידה בכל סעיפי חוק ויכולת לפעול בהתאם גם מול לחץ חברתי. ההחלטה האם לאפשר לילד לרכוב על אופניים או קורקינטים חשמליים חייבת להתבסס על אישיות הילד ועל השאלה עד כמה אתם מאמינים ביכולתו בקבלת החלטות בזמן אמת.

חשוב לדעת שבני נוער, מעצם טבעם מאופיינים בהתנהגות סיכונית. ניתן לצמצם את הסיכון באמצעות מעורבות הורית, אך חשוב לזכור שאנחנו לא נמצאים איתם תמיד ולא יודעים בוודאות שהם אכן פועלים כפי שהבטיחו לנו.

החוק מחייב לעבור מבחן תיאוריה בלבד לפני הרכיבה על נהיגה אופניים וקורקינטים חשמליים, אך מומלץ כי ההורים יערכו בעצמם גם מבחן מעשי, יצפו בילדים בזמן רכיבה ויעירו להם במידת הצורך.
אם החלטתם שהילד בשל לרכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי, מכיר ומבין את חוקי התנועה, מסוגל לקבל החלטות שקולות במצבי סכנה, מבין ומכבד את ההגבלות שהגדרתם לרכיבה וידע להתמודד עם לחצים חברתיים – רק אז ניתן לשקול בחיוב שימוש באופניים חשמליים.

אנו ממליצים להורים לגלות אחריות, לא רק בהחלטה האם לרכוש את האופניים החשמליים או לא, אלא גם להראות מעורבות לאורך זמן, לשוחח עם הילדים על הסכנות, להדגיש בפניהם את הגבלות החוק, ולוודא כל הזמן כי הם מודעות לסכנות, להנחיות הבטיחות ופועלים בהתאם. ניתן לקבוע עם בני הנוער הסכם המחייב הקפדה על כל סעיפי החוק וכללים נוספים שיוסכמו על ידי ההורים והילדים (כמו הימנעות ברכיבה בחשיכה, הימנעות מרכיבה באזור ללא שבילי אופניים וכו’). בכל הפרה של ההסכם ההורים ימנעו מהילד להשתמש באופניים או קורקינטים חשמליים, ולו רק כדי להגן על בטיחותם ולשמור על חייהם.

ועוד מילה על סוללה

לפי נתוני כבאות והצלה, מדי שנה נגרמות למעלה מ-150 שריפות עקב הטענה לא בטוחה של סוללות האופניים או הקורקינטים החשמליים. חלק מהמקרים הסתיימו גם באבדות בנפש. חשוב להכיר את הנחיות הבטיחות ולפעול בהתאם:

  • משתמשים רק בסוללה ומטען מקוריים
  • ההטענה נעשית אך ורק בהשגחה
  • בסיום ההטענה מוציאים את המטען מהחשמל

אנחנו פה בשביל לעזור לכם לשמור על הילדים

הצטרפו לניוזלטר וקבלו מידע מציל חיים

שמחים שהצטרפת לניוזלטר של ארגון בטרם!

קורס למנהלות מעונות