יצירת קשר
/
/
בוסטר לילדים: כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול

בוסטר לילדים: כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול

מתי אפשר לעבור לבוסטר? מה ההבדל בין סוגי הבוסטרים? באיזה גיל אפשר להסיע ילדים ללא בוסטר? מה צריך לבדוק לפני שקונים בוסטר לילד? קבלו את המדריך המלא להורים נבוכים

 

בוסטר הוא מושב הגבהה לרכב המיועד לילדים החל ממשקל 18 קילו ועד שהם מגיעים לגובה 1.45 מ’. למעשה, זהו מושב הבטיחות המשמש את הילדים הפרק הזמן הארוך ביותר ולכן חשוב שיהיה נוח לשימוש ויתאים היטב לילד ולצרכיו המשתנים. מכיוון שהבוסטר הוא מוצר יומיומי לבטיחות, ישנן שאלות רבות העולות בנוגע לשימוש בבוסטר. בדיוק בשל כך, צוות המומחים של ארגון בטרם יצר עבורכם את המדריך המלא לשימוש בטוח בבוסטר.

מה קובע החוק בישראל?

לפי החוק ילדים עד גיל 3 לפחות חייבים להשתמש בכיסא בטיחות ולפחות עד גיל 8 בבוסטר. ישנו פער בין החוק לבין הנחיות ארגון בטרם, לפיהן יש להשתמש במושב בטיחות עם רצועות פנימיות עד שהילד מגיע למשקל של 18 ק”ג ולהשתמש בבוסטר מומלץ עד שהילד יגיע לגובה 1.45 מ’.

הפער בין החוק להנחיות הארגון נובע מכך שהחוק בישראל מגדיר את ההגנה הבסיסית לנסיעה בטוחה עבור ילדים. הנחיות הבטיחות של ארגון בטרם מרחיבות את הגדרת המינימום של החוק, ומבוססות על מחקרים בעולם ועל המלצות של ארגוני בטיחות במדינות המפותחות”.

עד מתי משתמשים בבוסטר?

כאמור, הנחיית ארגון הנחיית הבטיחות היא להשתמש בבוסטר עד גובה 1.45 (גיל 11 לערך). הסיבה לכך היא שחגורת הבטיחות ברכב מותאמת למבוגרים. כאשר ילד נחגר בחגורת הרכב ללא בוסטר רצועת האגן נוטה לעלות לכיוון הבטן ורצועת החזה עולה לכיוון הצוואר. במצב כזה, במקרה של תאונה החגורה עלולה לגרום לפגיעות חמורות באברים הפנימיים ובעמוד השדרה.

איך נדע שהילד בשל לעבור להשתמש בחגורת הרכב?

  •  הילד יושב כשגבו צמוד למשענת מושב הרכב
  •  הברכיים מקופלות לרצפה, בקצה מושב הרכב
  •  חגורת הבטיחות מונחת על אגן הירכיים, מתחת לבטן הרכה
  •  חגורת הכתף מונחת במרכז הכתף ובית החזה
  •  הילד יושב זקוף ואינו מחליק ממושבו במהלך כל הנסיעה

אם תנאי אחד או יותר לא מתקיים, מממשיכים להשתמש בבוסטר עד שהילד יעמוד בכל התנאים.

איזה סוגי בוסטר קיימים?

ישנם מספר סוגי מושבים המתאימים לגילים אלו. לכל סוג יש יתרונות וחסרונות. הבחירה במושב המתאים נעשית בהתאם לצרכים האישיים השל כל משפחה.

  • בוסטר רצועות – מבנה בוסטר הכולל רצועות פנימיות בדומה למושב בטיחות. משמש כמושב בטיחות משולב. בשלב הראשון (לרוב עד משקל 18 ק”ג) משתמשים עם הרצועות הפנימיות. בהמשך ניתן להסיר את הרצועות ולהשתמש כבוסטר גב הנחגר בחגורת הרכב. ישנם מושבים משולבים ההופכים בהמשך גם לבוסטר ללא גב.
  • בוסטר גב – מושב מגביה עם גב שהילד יושב עליו ונחגר בחגורת הרכב, העוברת במתאם בתוך גב המושב.  גב מושב הבוסטר מספק התאמה של חגורת הכתף של הרכב למידות הילד. מומלץ להשתמש בבוסטר גב בשלב העברת הילד ממושב בטיחות לבוסטר לפחות עד גובה 1.25.
  • בוסטר משולב – בוסטר גב, שניתן לנתק ממנו את משענת הגב ולהפוך למושב מגביה ללא גב.
  • בוסטר – מושב מגביה שבו הילד יושב נשען על גב מושב הרכב ונחגר עם חגורת הרכב. הבוסטר מספק התאמה של חגורת הרכב למידות הילד. המושב עצמו מספק התאמה לחלק של חגורת האגן בחגורת הרכב.
האם יש יתרון בטיחותי בבוסטר גב לעומת בוסטר ללא גב?

בוסטר גב מספק מלבד הגבהה גם משענת גב, הכוללת לרוב גם מתאם גובה לחגורת הכתף. המתאם ממקם את רצועת הכתף במקום הנכון במרכז חזה הילד ולא תהיה צמודה לצוואר. כאשר חגורת הכתף קרובה מדי לצוואר, ילדים נוטים להסיטה או להניחה מתחת לבית השחי ובכך להפחית משמעותית את יעילותה.
אנו ממליצים להשתמש בבוסטר גב בשלב ראשון של מעבר הילד ממושב בטיחות לבוסטר ולפחות עד שיגיע לגובה 1.25 מ.

בנוסף, מומלץ להעדיף בוסטר גב כאשר אין משענת ראש במושב הרכב. בוסטר עם גב מספק הגנה לראש ולעמוד השדרה של הילד.

איזה בוסטר הכי כדאי לרכוש?

ארגון בטרם אינו ממליץ על מוצר או על יצרן מסוים. בקניית בוסטר הכי חשוב לוודא שהוא עומד בתקן בתקן האמריקאי (FMVSS213)  או בתקנים האירופאים (ECER44-04 או SIZE/R129). סימון על עמידה בתקן חייב להופיע על גבי הבוסטר עצמו. כל בוסטר שעומד בתקן עבר מבחני ריסוק בסיסיים, המהווים חלק מדרישות התקן.
כדי לוודא שימוש בטוח בבוסטר, יש לפעול בהתאם להנחיות היצרן וההגבלות השונות – גיל, משקל וגובה.

איפה מומלץ למקם את הבוסטר ברכב?

ארגון בטרם ממליץ לא להושיב ילד במושב הקדמי לפני גיל 13, מכיוון ומרבית תאונות הרכב הן תאונות חזית. בהושבת הילדים במושב האחורי אני מרחיקים אותם ממוקד התאונה ובכך מפחיתים את עוצמת ההיפגעות שלהם.

החוק בישראל קובע כי אין להושיב ילד במושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה, כלומר במידה ובוחרים להושיב ילד במושב הקדמי, יש לבטל את כרית האוויר.

בחירת המושב המתאים בספסל האחורי ברכב, נעשית בהתאם לסוג הרכב וסוג הבוסטר – בהתאם להנחיות הכתובות בספר הרכב ובהנחיות השימוש של הבוסטר. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את נוחות השימוש וצורכי המשפחה.

איך חוגרים את הילד בבוסטר?

בבוסטר בלי רצועות  פנימיות, חוגרים את הילד יחד עם הבוסטר בחגורת הרכב, ואין צורך לעגן את הבוסטר. מצמידים את הבוסטר לגב המושב, ומעבירים את חגורת הרכב בנתיב המיועד בבוסטר כשהיא ממוקמת בצורה נכונה (כפי שצוין למעלה) על גוף הילד.
יש בוסטרים הכוללים חיבור לאיזופיקס שנועד לוודא מיקום נכון של הבוסטר על גבי מושב הרכב.  יתרון נוסף בשימוש באיזופיקס היא שגם כאשר הבוסטר אינו בשימוש, הוא יציב במקום ובזמן עצירה פתאומית לא יעוף ויפגע בנהג או בנוסעים האחרים.

בבוסטרים הכוללים איזופיקס אין משמעות להגבלת משקל. במידה ורוצים לוותר על השימוש באיזופיקס יש לבדוק אישור לכך מול יצרן מושב הבטיחות.

 

לבחירת מושב בטיחות מתאים לנתוני הילד, בדקו במחשבון מושבי הבטיחות

אנחנו פה בשביל לעזור לכם לשמור על הילדים

הצטרפו לניוזלטר וקבלו מידע מציל חיים

שמחים שהצטרפת לניוזלטר של ארגון בטרם!

קורס למנהלות מעונות